tisdag 1 september 2015

Yoko Saito

De flesta som quiltar tror jag förr eller senare snubblar över Yoko Saitos fantastiska skapelser någonstans ute på webben. De är underbara! Inte riktigt lika underbar, men nästan, är Yoko Saitos bok som damp ner i brevlådan häromdagen. Den är något så udda som en bok skriven av en japanska som hämtat inspiration från svenska dalahästar, folkdräkter och diverse andra "ursvenskheter", det ger en raffinerad vinkling. Flera projekt i boken är dessutom fotograferade på Sundborn i Dalarna vilket kanske är mer än passande. I somras vid besök just där fick jag  lära mig att Carl Larsson tydligen varit mycket inspirerad, i sitt sätt att linjemåla, av just Japan.  Boken har dessutom en extra överskriftsrad på varje sida på det sällsamt klingande svenska språket, den är för övrigt helt på engelska. Tidigare har jag bara sett en på japansk utgåva men nu när det fanns en engelsk version kunde jag inte motstå denna hett önskade skatt längre. Som en bonus till inköpet ser man på sitt land med nya ögon när det beskrivs utifrån. Helt exotiskt låter detta citat från boken: While I was visiting the Dalarna region, I was taken by these traditional, carved wooden horses (Dalahäst). I began to collect them. Like the carvings, the Swedish horses I saw where very sturdy animals. Fortsättningsvis kommer jag spana in de robusta svenska hästarna i landskapet med uppfriskad blick. 

Denna bok I love!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar