söndag 18 januari 2015

Vinterlam

Med för mycket kaffe, tända ljus och gott fika försöker jag tända gnistan.
Ur högtalaren sveper Joshua Radin ut och fyller mina öron med lite lagom vemod. Det som jag behöver ha för att komma in i ett flow... Ni vet... Då när allt funkar! Men tja... Inget flow här. Känner mig mer vinterlam... Nu när inte så mycket händer skulle det ju produceras! Tänkas! Planeras! Men... Lamheten kommer antagligen sitta i tills solen är tillbaka. Under tiden ger jag glöden konstgjord andning och matar den med skåpmat. Ställer in autopiloten och knåpar med det som inte behöver så mycket eld. Jag övervintrar och väntar på att en skummande vårbäck ska skölja över mig med lite lagom brus. Sådant där brus som får livsandarna att hoppa.
Kreativitetsunderhåll är det som gäller för tillfället så att den inte ska vara allt för mager tills den får vingar igen. 
Och saker händer! Men det är flowet jag längtar efter. Då när allt flyter ur händerna och idéerna kommer snabbare än jag hinner blinka. Under tiden syr jag på lapptäcket med stjärnor (på upploppet snart!) och stickar färdigt en tröja. 

Spring is when you feel like whistling even with a shoe full of slush...

Doug Larson




2 kommentarer:

  1. Tänk att vi aldrig kan ta till oss det där att vintern är en tid för långsammare tempo och återhämtning! Istället rådbråkar vi oss själva för att komma i samma stämning som när fåglarna kvittrar och det doftar varm jord vid stugknuten. Jag är precis likadan själv. Seså.

    SvaraRadera
  2. Vintern är bra seg. Borde kanske gå i ide och vakna av sol och vårvindar, smal och utvilad fram i mars...

    SvaraRadera