tisdag 31 mars 2015

Påsklov

Det är påsklov och även om jag ska jobba idag är det ett lugnare tempo när inte alla ska iväg på morgonen. Att få sitta i lugn och ro med kaffet vid köksbordet när solen skiner, fönstret är öppet och koltrasten sjunger utanför... Behöver jag säga att det är njutbart...? Som balsam för vilken stressad själ som helst. Det är ögonblick att stanna i en stund. Det har varit mycket jobbande det senaste och det är svårt att hitta lugnet och ledigheten när det samtidigt är det roligaste man vet. Gränserna suddas ut men när man inte har ro att läsa en text till slut utan att man hela tiden tänker på annat då vet man att det är dags att bromsa. Att inte göra någonting en dag. Insupa vårdis och lyssna på tystnaden. Och en och annan koltrast förstås...

Diset som skimrar i luften så här års är bland det vackraste jag vet. Och den underbara mjuka lila som svävar i trädtopparna för att sedan övergå i en mild variant av vinrött innan berget till slut blir vackert grönt vid lövsprickningen. 

I helgen har det varit öppet hos Widlunga, det var roligt som vanligt.
Litet axplock av det nya som fanns med på menyn:


Nya prints på vackert papper. 
Och bukettstarar i tulpanhav... Just de här har jag lånat in en stund till mig men jag har svårt att skiljas från dem så jag får nog göra ett par till mig själv.

Denna veckan ska gå i ett lugnare tempo även om det just nu finns alldeles för många idéer på kö... Och jag hoppas hinna springa lite på loppisar också. Hittade så fina kannor senast jag gjorde en tur. Någon frågade mig om jag inte redan hade tillräckligt med kannor. Hm... Tillräckligt? Njae, jag tror absolut att jag behöver ett par till... :)





2 kommentarer:

  1. Våren, värmen, ljuset som återvänder tillsammans med nytt liv, kan det bli mycket bättre? Förstår att det var fina dagar hos dig med helgöppet i butiken :). Här har påsklovet just börjat och det ska bli dagar i vänners och familjens närvaro.

    Jag har funderat mycket på ditt förra inlägg. Läst och läst igen, klickat ner och återvänt. Det gjorde ett starkt intryck på mig men jag hittade aldrig orden för att kommentera, du vet, på rätt sätt. De, ni, som talar till folket genom konsten och uttrycksformerna som gjuts in i själen och stannar där, har en viktigare uppgift i samhället än de som styr från politiska plattformar. Det är så, oavsett vad man tycker om det. Även om din bild, som du skriver, kanske aldrig blir ett tryck så talar den. Nej, den ropar! Varje viktigt ord som ska sägas om de mest sårbara finns i den bilden. Den borde alla se!

    Också till kapitlet om kannor :). I min familj tror vissa också att man kan ha för många, haha. Så länge det finns en plats kvar i hjärtat för ytterligare en kanna så behöver man den, eller hur?

    Ha en riktigt fin påskhelg!

    ~ Maria ~

    SvaraRadera
  2. Åh, nu har jag varit ledig för länge och inte kikat in här som jag borde! Blev så glad att hitta din fina kommentar :) Och jag vet precis hur det känns när man letar efter orden! De rätta och bra. Du hittade dina! Jag känner mig så hedrad av det du skriver. Tack fina du :)

    Och visst är det så! Kannor kräver att få flytta hem till en, då kan man ju inte bara neka och göra den stackaren hemlös... Skönt att det finns fler som tar ansvar :)

    Jag hoppas du och familjen har haft en härlig påsk och laddat batterierna!

    SvaraRadera