söndag 7 februari 2016

Tvärdrag i Velinga

Visst ska det föreställa vinter men ingenting kunde vara mer olikt det idag! Solen sken, fåglarna var som galna och äntligen kunde man fylla huset med luft igen! Utan att frysa ihjäl... Tvärdrag är bra härligt! Ute ligger ett dis och ett skimmer som bara finns så här års. Ljuvligt är bara förnamnet! Vi tog en tur hemmavid och mitt där på vägen kröp något nyvaket och lurvigt. Vi räddade larven till vägdiket, kunskaperna räcker inte till för att veta vad det var. Säkert ett skadedjur... Men får ändå räknas som dagen goda gärning.

Under fötterna är marken härligt mjuk igen, is och snö känns långt borta!


Rådjuren märkte oss inte alls! De hade siktet inriktat rakt emot oss men feg som jag är var jag tvungen att göra dem uppmärksam på att vi faktiskt stod där.






Färgerna så här års...



Sidensvansen gillar definitivt trädgårdsdekorationerna! Han sitter gärna och tar god tid på sig. 


Sprang på honom i skymningen när han satt i ensamt majestät. Det är en vacker fågel och i kvällsljuset var det väldigt stämningsfullt.






Jag har sagt det förut och jag säger det igen, det är fantastiskt att få bo nära så mycket vackert.












2 kommentarer:

  1. Visst är det ljuvligt när djurlivet vaknar och färgerna börjar framträda igen. Tack för jättefina bilder av larver, svansar och råddjur...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu finns det hopp igen :) Våren är efterlängtad!

      Radera