torsdag 31 december 2020

Odens jakt, nyårsmagi och bleka förhoppningar

Nu gör vi slut på det sista av 2020! Året som verkligen inte blev som alla andra. Året som kidnappade tillvaron från det som vi tagit för givet till en rätt okänd del av verkligheten. Allt har inte varit dåligt. Någonstans när samhället slog till alla bromsar märkte man att man, utan att veta om det, suttit fastbältad på ett höghastighetståg med en fartblind lokförare. Först när allt rullade lite långsammare insåg vi farten... Och det blev tid över för första gången på väldigt länge. 
Men annars har mycket varit skräp. Samhällskriser verkar ta fram det bästa och det sämsta hos människor. Starka band och övertygelser blir starkare och spruckna stenar skakar till sist sönder när ingenting finns som håller dem samman. Jag vågar inte säga; nu kan det inte bli värre, nästa år blir toppen! Sist jag tänkte så låg det värsta året någonsin framför mig. Men jag hoppas, ända från tårna hoppas jag, på ett gladare, friare, vänligare, lättare och roligare 2021!

Nytt År... Nya löften? Nej knappast. Men visst är det lite av en nystart, en chans att få börja på ett helt nytt och oböjt år? Ett stråk av magi från tider för länge sedan levda och nya, inte ens påbörjade. Någonstans vid tolvslaget är allting möjligt. Någonstans där känns det som man nästan kan nudda dem som lämnat tiden. Men förstås... Då måste man stänga av TV:n...

Mediabrus suger upp mycket av tid och ersätter ibland även den egna fantasin och förmågan att uppleva. Bland det bästa som fanns när jag var liten var att lyssna. Att sitta uppkrupen vid fotändan av morfars säng sent på kvällen när han skulle sova resulterade ofta i att man fick höra många bra historier. Ofta av den sort som gjorde att jag sedan var tvungen att hoppa förbi alla mörka fönster... Särskilt det i trappan, vem visste vad som kunde lura där utanför! En kväll berättade han om något som jag funderade länge på. En sen och mörk kväll när morfar själv var på väg hem med sin pappa upp genom skogen hörde de som ett stråk av skällande hundar som drog förbi på himlen vid skogskanten. De hörde det länge tills det blev allt svagare. Morfar var storögd och frågade sin pappa vad det kunde vara. Pappan svarade att, Äh, det var inte något att bry sig om. Det var bara Odens jakt som dragit förbi! Morfar hade inte google och möjlighet att söka på nätet så det var något han tänkte på genom åren. Och även jag kände håren på armarna resa sig. Odens jakt? Burr! Men nu har jag förstört lite av magin och sökt på nätet... Fenomenet är välkänt och förekommer ofta i gammal folktro. En teori är att det kan vara vildgäss som flyger om kvällen, hundskallen är då deras läten. Vildgäss är ju mindre fascinerande än Odens jakt men lite spännande är det. Något himmelskt jaktlag har jag aldrig ramlat över men vingbrus av stora vingar helt nära huvudet i kompakt beckmörker är också snudd på magiskt. 

Gott Nytt År!





2 kommentarer:

  1. Jo, det ska bli bättre! 2021. Det måste det bli! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj oj så länge sedan jag var inne här! KRAM Mira :)

      Radera