måndag 9 december 2013

Fru Karlssons efterlängtade julklapp

Julklapp kanske är att ta i för jag fick betala den alldeles själv... Men sannerligen var det julklappskänsla när jag äntligen fick mitt tjocka paket. Jag har förälskat mig i quilttyger som är reproduktioner efter 1800-tals mönster. Det finns så många fina och nu är några mina.
Lätt klickar man i många.... Det ser ju så billigt ut men när man har betalat frakt och tull så blir nog meterpriset ungefär detsamma som här hemma. Men roligt är det! Jag är så glad för mina tyger och hoppas på en lång och fridfull julhelg där naturligtvis tygerna står för en del av underhållningen :)
 
Många veckor, månader, nu har varit stramt inrutade med jobb, jobb, jobb. Idag var första dagen på länge som jag faktiskt inte visste exakt vad jag måste göra. Genast. Så skönt men samtidigt känner jag mig nästan vilsen.
Jag har börjat skissa på en liten ängel som inte alls ser ut som det jag brukar rita. En liten bortbyting, jag får väl se hur hon artar sig.
 
Och ikväll har jag bakat scones. Matfantasin tog slut så till kvällen tänkte jag mig risgrynsgröt, bara att ställa på spisen så får den sköta sig själv. Fast det vore ju gott med nybakat bröd också... Tiden var knapp så det fick bli scones, de är goda nybakade. Grönsaker och nyttigheter? Oj då... glömde vi dem?
 
Scones ugn 250 °C
 
3 dl mjölk
100 g smör
7-8 dl mjöl, jag hade hälften vetemjöl och hälften rågsikt
4 tsk bakpulver
1 tsk salt
 
Blanda samman mjöl, bakpulver och salt. Blanda ner smöret och nyp ihop till en grynig massa. Tillsätt mjölken och rör samman tills du kan forma en deg.
 
Dela degen i fyra bitar och platta ut till runda kakor. Skär ett kors i varje kaka och nagga dem med en gaffel. Grädda i ca 10 minuter
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar