lördag 1 februari 2014

Vinterhjärta

Längtan så här års är nästan fysisk. När vintern snart är på upphällningen - då orkar jag inte vänta längre. Det är vinter i hjärtat. Nu, när tiden är kravlös och stilla borde det vara tid. Tid för att bygga färdigt nya hemsidan, planera, producera... Lägga upp det där lagret, bufferten, för att få tid över till att sova ibland även då, när dagarna snurrar fortare... Det är inte så att jag ingenting gör, mer som att det fastnar i händerna. Som blötsnö i våta ullvantar...  Jag är ett instängt djur i en snöig bur. Minsta glipa kommer inte undslippa mina vaksamma ögon. När den dyker upp är jag där, bryter sönder det sista kalla och kastar mig i armarna på våren, som jag vet väntar på mig därutanför. Vänder ansiktet mot solen, kör händerna i jorden, luktar, lyssnar, lever! 

I väntan lindrar jag symptomen med svart kaffe, gnisslande tulpaner och drömmar. Men bakom mitt balanserade yttre vinterjag gömmer sig en inspärrad vårdesperado! Eller kanske en liten skrikande blåmes... I vilket fall som helst så ställer den till ett himla liv!


It must be winter in my heart 
There’s nothing warm in there at all 
I miss the summer and the spring 
The floating, yellow leafs of fall 

The Avett Brothers

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar