fredag 24 juli 2015

Begär

Ibland sätter begäret in... Denna gång en vanvettig längtan... Efter vaniljhorn! Tack och lov en ganska lättbotad åkomma. Och trots att jag aldrig bakat vaniljhorn förut (bara ätit...) lyckades jag åstadkomma de åtrådda. 
Efter ett tag såg kakfatet ut så här:
Vill bara å det bestämdaste påpeka att jag inte satte i mig alla helt själv, jag hade god hjälp...

Någon som inte var intresserad av att hjälpa till var rödhaken fast vi slängde smulor.

Antar att de har andra begär... Och som fågel ser det inte helt fel ut att hänga upp och ner i schersminbusken heller.

Vill du stilla vaniljhornsbegäret finns receptet nedan...

Vaniljhorn 25 st 

ugn 175 grader

5 dl vetemjöl
200 g smör
2 msk vaniljsocker

Garnera med strösocker

Hacka samma mjöl, smör och vaniljsocker och arbeta samman till en deg. Låt degen vila i kylskåpet en stund. Rulla ut degen till lagom långa pinnar och böj till ett horn och lägg dem på bakpappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen ca 12 minuter. Vänd dem i socker medan de är varma (men har svalnat lite, annars går de sönder...)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar