fredag 1 november 2013

November

Jag har bränt många röda stjärnor nu... Och de är redan borta.
 
Ibland önskar jag att ugnen fungerade som en varmluftsugn, tänk så praktiskt att kunna ha flera "plåtar" på höjden samtidigt...
Det sista har jag inte hunnit vänta tills den svalnat innan jag laddat nästa vända. Sommartemperatur med gassande högtryck råder i verkstaden så klädvalet blir därefter, ett linne, och med öppna fönster slipper jag att fullständigt försmäkta. Det är sommar i november :)
 
Som så många andra har jag varit på kyrkogården idag och tänt ljus hos mina älskade. Vi var där när det var nästan mörkt. Och kapellet - vackert, vackert! Var man ute på kyrkogården kunde man tro att innanför de där vita väggarna skulle det vara alldeles fullt av människor, sorlet var mäktigt. Dörrarna öppnades och vi möttes av levande ljus, kaffe, bullar, och några välkända ansikten. Inte alls många men kapellet förmerade rösterna, märkligt. Vi slog oss ner en stund med en kopp rykande varmt och världen, den stora där utanför, var mycket långt bort.
 
Utanför igen är det mer än skymning, vi går i det knastrande gruset över kyrkogården som är full av flämtande lågor. Nere vid grinden kan vi se ut över mossen. Dimman ligger tät långt därute. Ett vitt stilla hav. Stämningen kramar hjärtat, jag bor mitt i evigheten en kort sekund.
 
Novemberdrömmar är annorlunda
de ler med blek mildhet
och låter himlens kalla tårar fylla dina skor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar