fredag 16 maj 2014

Face/Off

Jag har äntligen prövat silikonet från det här inlägget http://hugskottochinfall.blogspot.se/2014/03/hander-det-nat.html i "skarpt" läge. Det fungerade bra även om jag har en del kvar att lära...

Lite nervöst, man är ju rädd för att det ska fastna! Jag använde inget egentligt släppmedel, pudrade bara på en aning potatismjöl. Om det gjorde till eller ifrån har jag ingen aning om... Det lossnade i alla fall fint från underlaget. Jag kunde varit mer noggrann när jag byggde på massan men jag stressade, rädd att det skulle stelna innan jag var klar. Silikonet är dyrt och man är ju sparsam. Inget får gå till spillo i onödan...
Så här såg formarna ut när jag hade fått loss dem. En del ojämnheter i avtrycket men på det stora hela är jag nöjd. Och jag har lärt mig massor till nästa gång.
Jämnade sedan till kanterna med en kniv och retade mig på att jag nog kunde sparat lite på silikonet. Riktigt så tjocka och präktiga formar hade jag ju inte behövt. Men ja ja, nästa gång kan jag nog...

Nu ska jag lägga pussel! 
Många tillskurna glasbitar ligger på mellanlagring i ugnen (enda lediga ytan...) för att pusslas ihop. De kommer att bli till ett stort fat. 

Hoppas jag...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar