tisdag 17 juni 2014

Nakenchock

Hittills har sommaren varit fantastisk, massor av sol och övergående regnduschar som gör att det växer så att det knakar. Trötta solheta växter blir som pånyttfödda efter en skur. 

Och visst är regndroppar vackert!

En hel värld kan rymmas i en enda...
Lupinernas fröställningar förvandlas till blöt päls...
Och min fina röda vallmo har helt tappat fras och finess och står i bara onämnbarheten. Rena nakenchocken! 

Men avskalat vackert eller ej blir jag ändå glad när jag hittar en fullt påklädd vit i rabatten. Speciellt som jag hade glömt att jag faktiskt en gång planterat den där. Dåligt minne kan ge trevliga överraskningar ibland. 

Sitter på altanen och brottas med att måla enkelt. Och litet. Svårt. Jag gillar inte svårt.
Det är tråkigt. Det mest spännande som händer är att en insekt landar i blocket. Vackra vingar!

Men skam den som ger sig. På det igen! Stärkt av en kopp kaffe ska jag nog hitta motivationen. Största utmaningen blir kanske att doppa rätt med penseln. Vatten är så mycket bättre än kaffe till akvarellfärg. Tro mig, jag vet...









3 kommentarer:

  1. Jo, vallmon är vacker. Grannen har gula. Jag gillar dem skarpt och har tiggt åt mig några frökapslar. Så nästa år så. Enkelt ska det vara, men det är väl det som är svårt.

    SvaraRadera
  2. Mina vallmor är egensinniga varelser som helst självsår sig och vandrar runt i trädgården. Gula låter vackert! Och enkelt... Jag försöker fortfarande...

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera