söndag 1 juni 2014

Sommar i Velinga - bland humlepälsar, lupinspiror och violmustascher

Egentligen hade jag inte tid att fotografera idag. Jag skulle baka, städa, fixa... Men hur det nu blev så drog den nyfödda sommaren utanför fönstret. Tio minuter här och tio minuter där blev en hel massa bilder! Och lika förundrad är jag varje gång över allt vackert som finns alldeles nära bara man tittar.




Aklejorna blommar som bäst just nu och humlorna trivs. Aktiviteten är enorm! Inte det lättaste att försöka fånga dem när de har så bråttom!
Och för första gången har jag faktiskt börjat se hur olika de är. 
Egentligen fotograferar jag för att jag vill se hur saker ser ut när jag ska måla dem men oj vad mycket spännande jag får se genom linsen. Det är som alla små insekter får en personlighet när man kommer dem nära. Och hm... Alla är ju inte små!
Den här bålgetingen var ganska respektingivande. Men jag fick offra mig och krypa nära, jag ville ju ha en bild... De ögonen! Smältande bruna och snudd på overkliga. 


Mycket rarare (och stillsammare!) kändes nyckelpigan som klättrade uppåt i dvärgsyrenen. 
Och lupinerna, jag älskar dem! Ståtliga spiror värdiga en kung (eller för all del en drottning) i mängd.

Och så en lustig sak... Att humlor har päls har jag för längesedan upptäckt... men att violer har mustasch... Det var dagens upptäckt :)

Sommaren är här och naturen är det vackraste konstverk som finns. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar