onsdag 27 mars 2013

Avig tisdag

Ibland tänker jag att jag ska hinna mycket på kort tid. Hur svårt kan det vara....? Jag började skära upp bitar till pinwheel blocks som jag tänker ha i kanten på tulpanquilten.

 
Samtidigt tänkte jag baka bullar...
 
 
I teorin var det en bra idé. Och så här långt verkade det gå alldeles utmärkt.
 
 
Lite duktig känner man sig ju när alla bullarna står där och jäser. Och det är dumt att slösa med tiden så jag fortsatte med mina block. Jag älskar pinwheels. De är glada och är lätta att sy.
 
 
 
Markera mittlinjen på ett block.
 
 
Lägg ihop två rutor av olika färg och sy en söm på vardera sidan av markeringen.
 
 
Skär isär vid mittenmarkeringen.
 
 
Pressa isär.
 
 
Sy ihop till ett block. Färdigt och lätt som en plätt :)
 
Men det var här någonstans det började gå galet! Bullarna blev de fulaste jag någonsin har bakat (fast rätt goda). Jag lyckades till och med strö salt, istället för pärlsocker, på ett par stycken innan jag upptäckte att det var fel paket. Hjärnan höll tydligen på med helt andra saker än att baka... Sedan fick min symaskin för sig att den ville äta tyg. Inte roligt. Det blev till att damma av min gamla pålitliga trotjänare som hittills aldrig har svikit men inte är riktigt lika bekväm att sy på.
 
 
Och någonstans därframme hägrar det att bli färdig med tulpanquilten. Men jag inser att det inte blir till påsk...
 
 
 
 
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar