torsdag 21 mars 2013

Våren som dog

...ja, det är så det känns just nu med snön yrande utanför fönstret. Om det vore januari skulle det kännas helt normalt men det är faktiskt mars. Vårdagjämning! Borde inte förleden vår betyda någonting...? Längtar efter vitsippshav, gräspirr under nakenfötter och solskimmer bakom slutna ögonlock vid solväggen. Hoppas, hoppas, hoppas våren bara sover. Vakna lilla videung... vi behöver dig!

Under tiden tröstar jag mig med små vårfåglar i verkstaden.

 
Jag börjar med en enkel skiss så att de ska bli någorlunda lika varandra.
 
 
Och rotar i mina lådor med glasskrot (de är många...) efter lämpliga bitar.
 
 
Ritar upp...
 
 
och skär ut.
 
 
Till slut har jag en hel hög men jag vill ha fler. Helst vill jag ha hela ugnen full innan jag startar en bränning.
 
Skrot av olika former samlar jag på... har så svårt att slänga sådant som kan bli något. Som hopplösa små bitar av tyg.
 
 
Ibland när fantasin sviktar så känns det rätt bra att ändå kunna skapa något. Då börjar jag sy ihop de små hopplösa helt planlöst och skär dem så att de får samma storlek.
 
 
 
Och när man gjort det tillräckligt många gånger så blir det faktiskt någonting :) Den här quilten är sydd på det sättet.
 
 
Sedan har jag lagt till en ram runt skrotrutorna och en applikation förstås. Det känns bra att kunna använda de små bitarna, som brukar bli över när man syr, istället för att kasta.
 
 
 





 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar