fredag 22 mars 2013

Pajlördag

Paj till fikat med citron och blåbär är mums!

 
För ovanlighetens skull verkar jag ha allting hemma som behövs, hittar till och med en citron även om den försöker gömma sig lite diskret. Och blåbär. Jag har inte glömt att köpa blåbär! Köpa förresten... Jag var minst sagt vuxen innan jag förstod att blåbär inte bara var något som man måste plocka själv i skogen, utan faktiskt, var något som man också kunde hitta i affärens frysdisk. Hm, undrar just hur det är med mina barn. Kanske är de precis lika förvånade över att man kan hitta blåbär i skogen? Usch, hoppas det blir mycket bär i år. Vi måste ut och plocka! I utbildningssyfte...
 
 
 
Citron och blåbärspaj, ugn 225 °C
 
400 g tinade blåbär (tror det stod 200 g i originalreceptet men 400 g är godare...)
2 msk florsocker
 
Pajdeg
 
3 dl vetemjöl
3/4 dl florsocker
1 nypa salt
125 g smör
 
Fyllning
 
3 ägg
1 1/2 dl socker
2 msk vetemjöl
3 msk saft av citron (jag brukar ta mer)
1/2 dl vispgrädde

Servering

glass eller grädde

Pajdeg: Blanda samman alla ingredienser och tryck ut i smord pajform. Ställ formen en stund i frysen.

Fyllning: Vispa ihop ingredienserna.

Låt blåbären rinna av i ett durkslag.

Förgrädda pajskalet i ugnen ca 5 min. Ta ut pajskalet och sänk värmen till 200 °C.
Häll fyllningen i pajskalet och grädda ytterligare 15 min.

Blanda blåbären med florsockret och fördela ovanpå pajen. Grädda ytterligare 10 min.

Låt pajen svalna. Sikta över florsocker och ät med grädde eller glass.


 
 

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar